Selasa, 19 Mac 2024
A
A
A
A-
Font
A+
logo
 
Soalan Lazim Aduan dan Maklum Balas Peta Laman

Fungsi Pejabat Setiausaha Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman

Dalam melaksanakan fungsi Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman, kerajaan telah menubuhkan urus setia kepada Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman (Urus setia Suruhanjaya) iaitu Pejabat Setiausaha, Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman melalui Waran Perjawatan Bilangan A12 Tahun 2009 bertarikh 28 Januari 2009 yang berkuat kuasa pada 1 Februari 2009.

Fungsi-fungsi Pejabat Setiausaha, Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman adalah untuk:

  1. Mengurus pelantikan anggota Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman di bawah subseksyen 5(1)(e) dan (f) Akta 695;
  2. Memproses cadangan dan permohonan pemilihan dan pelantikan hakim mahkamah atasan;
  3. Menyedia semua dokumen mesyuarat;
  4. Melaksana keputusan-keputusan Suruhanjaya;
  5. Menyedia jadual berkala mesyuarat - Mesyuarat Suruhanjaya;
  6. Menyedia laporan tahunan;
  7. Melaksana kajian penambahbaikan pentadbiran keadilan
  8. Menyedia memorandum Jemaah Menteri / maklum balas Mesyuarat Jemaah Menteri; dan
  9. Membangun dan menyelenggara laman web Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman

Hak Cipta Terpelihara © 2019 Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman

 

  • Kemaskini Terakhir : Selasa 19 Mac 2024.

Kod QR

Kini anda boleh melayari Portal Rasmi Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman versi mudah alih menerusi Smartphone dengan hanya melalui Kod QR Rasmi.

 

Paparan terbaik menggunakan pelayar terkini dengan resolusi melebihi 1024 x 768 pixel.

Hak Cipta Terpelihara | Penafian | Dasar Keselamatan | Dasar Privasi

Undian

Peta

Alamat

SURUHANJAYA PELANTIKAN KEHAKIMAN,
Aras 5, Blok Utara, Istana Kehakiman,
Presint 3, 62506 Putrajaya, Malaysia.

Tel      03 8880 3545 / 3546
Faks     03 8880 3549
E-mel  setiausaha[at]jac.gov.my

Hari Ini 759 | Semalam 1297 | Mingguan 2056 | Bulanan 18899 | Semua 4344453