Kepada para pelanggan kami yang dihormati, sila baca dan fahami terma dan syarat perkhidmatan ini sebelum mengemukakan maklum balas. Para pelanggan adalah diminta memastikan butiran maklum balas di bawah adalah benar dan lengkap bagi tujuan memudahkan proses siasatan dan tindakan selanjutnya.
Sila nyatakan butiran seperti berikut:
Tarikh kejadian;
Lokasi kejadian yang spesifik (Sila nyatakan Badan Berkanun, Badan Profesional dan Yayasan/Bahagian/Unit/Jabatan/Agensi/Syarikat Milik Kerajaan (GLC) yang berkaitan); dan
Butiran maklum balas yang lengkap.
Merujuk Pekeliling Am Bilangan 2 Tahun 2022: Penambahbaikan Pengurusan Aduan Awam, perengggan 1.4, Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman (SPK) dan agensi awam boleh menolak aduan yang dikemukakan sekiranya pengadu enggan memberikan maklumat yang betul dan lengkap, aduan yang berniat jahat (mala fide), berbentuk ugutan/ancaman, sebarang aduan yang menggunakan bahasa yang kesat, lucah, konfrantasi, penghinaan atau tuduhan tanpa asas dan aduan berulang daripada individu yang sama yang telah pun diberi maklum balas sewajarnya.
Pihak SPK juga tidak akan mencampuri dalam urusan kes-kes aduan yang melibatkan keputusan mana-mana mahkamah/ badan arbitari/ seumpamanya serta mana-mana pertikaian yang melibatkan masalah peribadi antara syarikat/ individu yang tiada kaitan dengan peranan/ fungsi agensi Kerajaan.
Kerajaan Malaysia tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan, kerosakan atau keaiban yang dialami kerana menggunakan perkhidmatan ini.
Semua maklumat akan dirahsiakan dan hanya digunakan oleh Kerajaan Malaysia.